Michel Michielsen Michel Michielsen

Vlaanderen: Vanaf 1 april kiezen we voor een digitale controle (12/3/2024)

Vanaf 1 april kiezen we voor een digitale controle

Vanaf 1 april 2024 heb je de voorafgaande machtiging voor ambulante activiteiten of kermisactiviteiten niet meer nodig in Vlaanderen. De controle gebeurt voortaan door jouw ondernemingsgegevens te checken in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).

Om je als ondernemer tijdens een controle te identificeren, voorziet de overheid nu een digitale QR-code die je bewaart op je smartphone of afdrukt en aan je kraam of attractie hangt. 

Zorg dat je ook met je andere verplichtingen als ondernemer in orde bent zoals je sociaal statuut als zelfstandige, de activatie van je btw-nummer, je aangifte bij het aanwerven van personeel, etc.

Maak je QR-code aan

Opgelet: Gooi je machtiging niet weg! Buiten Vlaanderen kan je ze nog nodig hebben.


Hoe werkt de digitale controle?

Als jij de  QR-code digitaal op zak hebt in je smartphone of hem als affiche een duidelijk zichtbare plek geeft aan je kraam of attractie, kan je eenvoudig gecontroleerd worden. Zorg er ook voor dat je identiteitskaart altijd binnen handbereik is, dan wordt de controle voor jou én voor de controleur een pak sneller en efficiënter. 

Bekijk onderstaande video en kom te weten hoe jij je digitale code genereert. 









Tot en met 31 mei gratis aanpassing  NACE-codes  


Komen jouw activiteiten als ambulante handelaar of foorreiziger wel overeen met de NACE-codes in de Kruispuntbank van ondernemingen (KBO)?  

Zorg dat je ten laatste op 31 mei 2024 de juiste codes aan je zaak linkt. Op vertoon van een geldige leur- of kermiskaart als werkgever brengt een erkend ondernemingsloket dat voor jou gratis in orde. Aanpassingen na die datum worden opnieuw betalend.

Ga snel na of jouw codes kloppen


BRON: https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/vergunningen-getuigschriften/ambulante-en-kermisactiviteiten/vanaf-1-april-kiezen-we-voor-een-digitale

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Scherpenheuvel- Montaigu (2/10/2023)

Nederlands

Op donderdag 26 oktober 2023 om 11u worden we te Scherpenheuvel verwacht, om DANKBAAR onze overleden Foorcollega’s te gedenken!

Ook de NIGLO’S gedenken hun overleden Niglo-collegas

Zegening Moto’s door Pater Kristiaan

Francais

Le jeudi 26octobre 2023 à 11 heures, nous sommes attendus à Montaigu Pour rendre hommage à nos collègues Foraines décédés !

Les NIGLO’S se souviennent également de leurs collègues Niglo décédés. Motos de bénédiction par Pere Krisitaan.

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Hervorming regelgeving ambulante en kermisactiviteiten in Vlaanderen (27/9/2023)

Beste

 

De Vlaamse Regering heeft op 22 september de laatste beslissing genomen om de regelgeving ambulante en kermisactiviteiten te hervormen. De beslissing van de Vlaamse Regering treedt in werking op 1 april 2024. Heel concreet betekent dit dat er vanaf 1 april 2024 geen machtiging meer nodig is voor ambulante of kermisactiviteiten in Vlaanderen. Tot zolang blijft de huidige regelgeving van kracht en blijft het bezit van de leurkaart en kermiskaart verplicht.

Met deze beslissing vereenvoudigt de Vlaamse Regering de uitoefening van ambulante en kermisactiviteiten.

 VLAIO wil je bedanken voor het fijne constructieve traject en zet nu volop in op een communicatie om de hervorming vlot door te voeren. 

Het besluit dat de diverse KB’s ambulante handel en kermis wijzigt kan je lezen via:

https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/650C431F3605E1AC863BFBD0

 

De Nota aan de Vlaamse Regering vind je terug via:

https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65093CA23605E1AC863BF71C

 

Het advies van de Raad van State over het besluit vind je terug via:

https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65093CA23605E1AC863BF71B

 
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Vergadering DIV - Reunion à la DIV (24/6/2024)

Réunion à la DIV du 01-06-2023

 

Accompagner des membres du Conseil Supérieur des indépendants et des PME les représentants de la DFB Alexandre Dotremont et Dimitri Delforge pour L’UFEF.

 

Lors de cette réunion nous avons évoqué les problèmes rencontrés par les forains lors de l’introduction d'une demande d'immatriculation pour une remorque comme matériel forain.

 

Il est ressorti que la condition Sine qua none pour pouvoir introduire une demande d'immatriculation comme matériel forain est l'inscription à la Banque Carrefour sous le code Nacebel 93 211.

 

Toutes les caravanes ou remorque pouvant servir hors de l'activité foraine (possédant un numéro de PVA) devront dorénavant être immatriculé normalement.

 

Il n’est plus possible de le faire comme matériel forain.

 

Pour les remorques transformées ou les métiers voir le texte ci-dessous envoyé par la DIV:

 

Nous avons bien pris note des problématiques évoquées et il a été décidé, lors de cette réunion, que:

 

1)     Il n’est pas possible d’octroyer une immatriculation foraine à un demandeur qui n’a pas le code Nacebel correspondant requis (93.211)

 

2)     Pour les remorques qui seraient, selon vous, « à l'usage exclusif des forains et propres à cette profession » et qui n’ont pas pu obtenir une immatriculation « forain », une demande peut être envoyé à l’adresse mail suivante :  vehicle@mobilit.fgov.be. Des photos de la remorque devront être jointes à cette demande, afin qu’une décision définitive puisse être prise concernant l’immatriculation.

 

 

Vergadering bij de DIV op 01-06-2023

 

In gezelschap van leden van de De Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO's de DFB-vertegenwoordigers Alexandre Dotremont en Dimitri Delforge voor BFKE.

 

Tijdens deze vergadering hebben wij gesproken over de problemen die kermisexploitanten ondervinden bij het aanvragen van de registratie van een aanhangwagen als kermismateriaal.

 

Gebleken is dat de conditio sine qua non om een aanvraag tot inschrijving als kermismateriaal te kunnen indienen, de inschrijving bij de kruispuntbank onder de code Nacebel 93 211 is.

 

Alle caravans of aanhangwagens die buiten de kermis kunnen worden gebruikt (met een PVA-nummer) zullen voortaan normaal moeten worden geregistreerd.

Het is niet langer mogelijk deze in te schrijven als kermismateriaal.

 

Voor omgebouwde caravans of aanhangwagens, zie de onderstaande tekst die door de DIV is verstuurd:

 

Wij hebben zorgvuldig kennis genomen van de gestelde vragen en in deze vergadering is besloten dat:

 

1)     Het is niet mogelijk een kermisinschrijving te verlenen aan een aanvrager die niet over de vereiste Nacebel-code (93.211) beschikt.

 

2)     Voor aanhangwagens die u beschouwt als "uitsluitend bestemd voor gebruik door kermismedewerkers en specifiek voor dit beroep" en die geen "kermis"-inschrijving hebben kunnen verkrijgen, kan een aanvraag worden gestuurd naar het volgende e-mailadres: voertuig@mobilit.fgov.be.

Bij dit verzoek moeten foto's van de aanhangwagen worden gevoegd, zodat een definitieve beslissing over de registratie kan worden genomen.

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Uitbreiding bestuur Hand in Hand - Extension du conseil d'administration (31/3/2023)

Nederlands

Timmy Panis en Pierre Tantillo treden toe tot het bestuur van Hand in Hand.

Dit werd unaniem besloten op de bestuursvergadering van 30/3/2023.

We wensen hen veel succes en zijn ervan overtuigd dat het de werking van onze beroepsfederatie ten goede zal komen.

Na jarenlange inzet, trekt Jan Valkiers zich terug uit het bestuur van Hand in Hand.

We bedanken hem voor de inspanningen die hij voor onze beroepsfederatie geleverd heeft!

 

Panis Timmy: timmy@bfke-ufef.be, 0477/25.24.21

Tantillo Pierre pierre@bfke-ufef.be, 0485/49.68.22

Français

Timmy Panis et Pierre Tantillo rejoignent le conseil d'administration de Hand in Hand.

Cette décision a été prise à l'unanimité lors de la réunion du conseil d'administration du 30/3/2023.

Nous leur souhaitons beaucoup de succès et sommes convaincus que cela sera bénéfique pour le fonctionnement de notre organisation.

Après des années de loyauté, Jan Valkiers se retire du conseil d'administration de Main dans la Main.

Nous le remercions pour ses efforts en faveur de notre syndicat!

Panis Timmy : timmy@bfke-ufef.be, 0477/25.24.21

Tantillo Pierre : pierre@bfke-ufef.be, 0485/49.68.22

 

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

NSZ bereikt akkoord met Sabam over auteursrechten tijdens sluiting door corona (31/1/2023)

KLIK HIER VOOR HET AANVRAAGFORMULIER

Beste,

 

Onze partner NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) heeft een akkoord bereikt met Sabam/Unisono in het voordeel van de zelfstandigen!

 

NSZ heeft maar liefst drie grote doorbraken geforceerd door de invoering van:

1. Een extra kortingsmechanisme voor alle houders van een jaarlijks Unisono-contract

2. Een inhaalmechanisme in de vorm van een extra commercieel gebaar

3. Een overmachtclausule in de contracten van Sabam

 

​Begin 2023 heeft onze partner NSZ een belangrijke verwezenlijking gerealiseerd voor de zelfstandigen en kmo's. NSZ heeft namelijk de groepsvordering (zogenaamde Class Action) die zij had ingespannen tegen Unisono/Sabam met succes kunnen afsluiten.

 

Unisono/Sabam is de organisatie die de inning van de auteursrechten voor de uitzending van muziek beheert. Tijdens de pandemie eiste zij de volledige betaling van de auteursrechten van zelfstandigen en kmo's, niettegenstaande deze gedurende meerdere maanden door de overheid waren gesloten en daardoor geen muziek in hun zaak konden afspelen.

 

NSZ was de enige interprofessionele organisatie van zelfstandigen die zich tegen deze praktijk had uitgesproken en Unisono/Sabam had verzocht haar standpunt te herzien. Toen Unisono/Sabam dit weigerde, stelde NSZ een groepsvordering in tegen Unisono/Sabam om ervoor te zorgen dat alleen voor de maanden van de daadwerkelijke activiteit zou moeten worden betaald.

 

Dankzij de inspanningen van beide partijen is deze procedure uiteindelijk uitgemond in een minnelijke schikking ten gunste van de zelfstandigen en kmo's. Zo kon bekomen worden dat een extra budget beschikbaar gesteld wordt om hen te compenseren.

 

Procedure voor het aanvragen van het commercieel gebaar uitsluitend voor NSZ-leden:

1. Wie kan er een beroep op doen?

  • Iedere natuurlijke of rechtspersoon die voor het jaar 2021 houder was van een licentieovereenkomst met Sabam inzake de betaling van rechten voor de mededeling aan het publiek van muziekwerken,

  • die is aangesloten bij NSZ of een bij NSZ aangesloten federatie en

  • die vanaf 13 maart 2020 een vestiging waarvoor de overeenkomst van kracht is voor deze sluitingsperiode plus daadwerkelijk heeft gesloten, wanneer deze sluiting het gevolg is van maatregelen van de overheid ter bestrijding van de COVID-19-pandemie.

Dit op voorwaarde dat de Unisono-facturen met betrekking tot de jaren 2020, 2021 en 2022 volledig zijn betaald en dat zij niet reeds hebben geprofiteerd van het door SABAM in 2021 ingevoerde commerciële geste.

 

2. Procedure

NSZ zal het beheer van de aanvragen op zich nemen. Als u denkt dat u in aanmerking komt voor deze regeling, vragen zij om uw digitaal aanvraagformulier (zie knop onderaan) binnen drie weken na deze mailing in te sturen.

Dit moet de volgende informatie bevatten:

  • Ondernemingsnummer

  • Code (licentiecontract van een abonnement bij Sabam) als u dit heeft

  • Naam van het bedrijf

  • Adres van de hoofdzetel van de onderneming

  • Adres van de vestiging(en)

  • Bankrekeningnummer waarop het bedrag kan worden gestort

Let op: u komt alleen in aanmerking voor deze inhaalmaatregel als u:

  • nog niet om een vermindering in 2021 gevraagd hebt;

  • de facturen van Unisono 2020, 2021 en 2022 volledig betaald.

Aan het einde van de periode van zes weken stuurt NSZ de lijst van aanvragers naar Sabam, die dit controleert en NSZ het bedrag voor elke aanvrager meedeelt. De betaling gebeurt dan via NSZ.

Aanvragers kunnen via NSZ een gedeeltelijke terugbetaling van de factuur ontvangen:

  • 3 maanden voor kappers en andere niet-medische contactberoepen;

  • 3 maanden voor coaches en taxi's, jeugdcentra en (amateur)sportclubs;

  • 4 maanden voor fitness, danslessen en beurzen;

  • 4 maanden voor horeca met terras;

  • 5 maanden voor hotels en restaurants zonder terras.

KLIK HIER VOOR HET AANVRAAGFORMULIER


Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Uitbreiding bestuur Hand in Hand - Extension du conseil d'administration (12/4/2022)

Nederlands

Vandonghen Fabienne en Semay Walter treden toe tot het bestuur van Hand in Hand.

Dit werd unaniem besloten op de bestuursvergadering van 7/4/2022.

We wensen hen veel succes en zijn ervan overtuigd dat het de werking van onze beroepsfederatie ten goede zal komen.

Vandonghen Fabienne: fabienne@bfke-ufef.be, 0484/77.08.69

Semaey Walter: walter@bfke-ufef.be, 0475/69.69.80

Français

Vandonghen Fabienne et Semaey Walter rejoignent le conseil d'administration de Hand in Hand.

Cette décision a été prise à l'unanimité lors de la réunion du conseil d'administration du 7/4/2022.

Nous leur souhaitons beaucoup de succès et sommes convaincus que le fonctionnement de notre fédération professionnelle en bénéficiera.

Vandonghen Fabienne: fabienne@bfke-ufef.be, 0484/77.08.69

Semaey Walter: walter@bfke-ufef.be, 0475/69.69.80

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Overbruggingsrecht december - droit passerelle décembre (23/12/2021)

Nederlands

 

De federale regering heeft de steunmaatregelen voor zelfstandigen verlengd t.e.m. maart 2022.

Dit wil zeggen dat foorkramers die in december zwaar omzetverlies geleden hebben (bijvoorbeeld door de annulatie van een kerstmarkt) in januari een enkel overbruggingsrecht kunnen aanvragen.

Hiervoor moet een omzetverlies van minstens 40% aangetoond kunnen worden t.o.v. december 2019.

De aanvraag dient in januari gedaan te worden, het bedrag zal in de loop van de maand februari gestort worden.

Contacteer uw sociaal secretariaat voor meer informatie.

 

Français

 

Le gouvernement fédéral a prolongé les mesures de soutien aux indépendants jusqu'en mars 2022.

Cela implique que les forains qui ont subi de lourdes pertes de chiffre d'affaires en décembre (par exemple en raison de l'annulation d'un marché de Noël) peuvent demander un droit de passerelle en janvier.

Pour cela, il faut prouver une perte de chiffre d'affaires d'au moins 40% par rapport à décembre 2019.

La demande doit être faite en janvier et le montant sera payé dans le courant du mois de février.

Contactez votre secrétariat social pour plus d'informations.

BRONNEN - SOURCES

https://clarinval.belgium.be/nl/drie-pijlers-crisis-overbruggingsrecht-verlengd

https://clarinval.belgium.be/fr/trois-piliers-droit-passerelle-de-crise-prolong%C3%A9s

https://www.nsz.be/nl/nieuws/detail/nieuw-pakket-steunmaatregelen-vastgelegd

https://www.sninet.be/fr/actualit-eacute-s/detail/prolongation-des-mesures-eacute-conomiques-de-soutien

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Aanpassing mondmaskerplicht vanaf 1/10 (24/09/2021)

Nederlands

Vanaf 1/10 zullen mondmaskers niet meer verplicht zijn op kermissen, niet voor de bezoekers en niet voor de uitbaters, tenzij het lokale bestuur dit zelf beslist.

Français

A partir du 1/10, le port du masque ne sera plus obligatoire sur les foires, ni pour les visiteurs ni pour les exploitants, sauf décision de l'autorité locale.

BRONNEN - SOURCES

https://www.premier.be/nl/overlegcomite-bepaalt-federale-sokkel-mondmaskerplicht

https://www.premier.be/fr/le-comit%C3%A9-de-concertation-fixe-un-socle-f%C3%A9d%C3%A9ral-pour-le-port-du-masque-obligatoire

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Versoepelingen kermissector vanaf 27/6 - Assouplissements du secteur forain à partir du 27/6 (24/06/2021)

Nederlands

Op 18/06/2021 kondigde het Overlegcomité versoepelingen aan voor de kermissector.

De nieuwe voorwaarden zullen ingaan op 27/06/2021.

Het nieuwe Ministerieel Besluit van 24/06/2021 bepaalt de voorwaarden voor de kermissector als volgt:

2° de markt- en kermiskramers, hun personeel en hun klanten dragen een mondmasker of elk alternatief in stof overeenkomstig artikel 25;

4° de markt- en kermiskramers stellen middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking van hun personeel en hun klanten;

5° de markt- en kermiskramers kunnen enkel voeding of dranken aanbieden met naleving van de regels voorzien in artikel 6;

7° wanneer een markt, jaarmarkt, braderij, brocante- of rommelmarkt, of kermis een bezoekersaantal van meer dan 5000 bezoekers op eenzelfde moment ontvangt wordt een éénrichtingsverkeersplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt of de kermis.”;

8° de uitbater ziet erop toe dat in de attractie de van toepassing zijnde social distancing gerespecteerd wordt tussen de bezoekers of de toegelaten groepen;

9° de geldende regels met betrekking tot de sanitaire maatregelen, zoals het desinfecteren van de handen voor de attractie, het dragen van het mondmasker en de social distancing worden door middel van affiches in de stand of attractie in herinnering gebracht.”;

Bezoekers mogen worden ontvangen in groepen van maximum acht personen, kinderen tot en met 12 jaar niet meegeteld. Groepen van meer dan acht personen zijn toegestaan voor zover ze behoren tot hetzelfde huishouden.”.

Onverminderd artikel 5 en onverminderd de opdrachten van de hulp- en interventiediensten, wordt de toegang tot de markten en de kermissen door de bevoegde lokale overheid op dusdanige wijze georganiseerd, zodat de regels van de social distancing kunnen worden gerespecteerd, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke groep bedoeld in het tweede lid, evenals de passende preventiemaatregelen die minstens gelijkwaardig zijn aan deze van de′′Gids voor de opening van de handel”.

KLIK HIER om het officiële document te raadplegen.

Français

Le 18/06/2021, le Comité de concertation a annoncé des assouplissements pour le secteur forain.

Les nouvelles modalités entreront en vigueur le 27/06/2021.

Le nouveau Arrêté ministériel de 24/06/2021 précise comme suit les conditions du secteur forain:

2° les marchands, les forains, leur personnel et leurs clients portent un masque ou toute autre alternative en tissu conformément à l’article 25;

4° les marchands et les forains mettent à la disposition de leur personnel et de leurs clients les produits nécessaires à l’hygiène des mains;

5° les marchands et les forains peuvent uniquement proposer de la nourriture ou des boissons dans le respect des règles prévues à l’article 6;

7° lorsqu’un marché, un marché annuel, une braderie, une brocante, un marché aux puces ou une fête foraine accueille plus de 5000 visiteurs simultanément, un plan de circulation à sens unique est élaboré, avec des entrées et des sorties distinctes sur le marché ou la fête foraine;

8° le forain veilleàce que la distance sociale en vigueur soit respectée entre les visiteurs ou les groupes autorisés à l’intérieur de chaque attraction;

9°les règles en vigueur concernant les mesures sanitaires, telles que la désinfection des mains avant l’attraction, le port du masque et la distanciation sociale, sont rappelées par des affiches à chaque attraction.»;

Les visiteurs peuvent être accueillis par groupes de huit personnes au maximum, les enfants jusqu’à l’âge de 12 ans accomplis non-compris. Des groupes de plus de huit personnes sont autorisés pour autant qu’elles appartiennent au même ménage.».

Sans préjudice de l’article 5 et sans préjudice des missions des services de secours et d’intervention, l’accès aux marchés et aux fêtes foraines est organisé par les autorités locales compétentes, de manière à respecter les règles de distanciation sociale, en particulier le maintien d’une distance de 1,5 mètre entre chaque groupe visé à l’alinéa 2, ainsi que les mesures de prévention appropriées, qui sont au moins équivalentes à celles du «Guide pour l’ouverture des commerces».

CLIQUEZ ICI pour consulter le document officiel.

Bronnen - Sources

https://crisiscentrum.be/nl/news/crisisbeheer/overlegcomite-vanaf-27-juni-volgende-stap-zomerplan

https://centredecrise.be/fr/news/gestion-de-crise/comite-de-concertation-prochaine-etape-du-plan-ete-des-le-27-juin

https://www.premier.be/nl/overlegcomite-vanaf-27-juni-volgende-stap-zomerplan

https://www.premier.be/fr/comite-de-concertation-prochaine-etape-du-plan-ete-des-le-27-juin

https://www.nsz.be/nl/vanaf-27-juni-naar-volgende-stap-zomerplan

https://www.sninet.be/fr/actualit-eacute-s/detail/d-egrave-s-le-27-juin-deuxi-egrave-me-phase-du-plan-eacute-t-eacute

Ministerieel besluit 24/06 - Arrêté ministériel 24/06

0001.jpg
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Voorwaarden heropstart kermissector gepubliceerd - Publication des conditions de reprise du secteur forain (4/6/2021)

Nederlands

Vandaag (4/6/2021) werd het nieuwe Ministerieel Besluit gepubliceerd.

Hierin werden de voorwaarden voor de heropstart van de kermissector verduidelijkt.

Kermissen mogen georganiseerd worden vanaf 9/6/2021.

KLIK HIER om het volledige, en officiële document te downloaden.

Ministerieel Besluit 4/6/2021, artikel 11

Markten, met inbegrip van jaarmarkten, braderijen, brocante- en rommelmarkten, en kermissen kunnen enkel plaatsvinden na toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid en met naleving van de volgende regels:

1° het maximum aantal bezoekers dat wordt toegelaten op een markt of kermis bedraagt 1 bezoeker per 1,5 lopende meter aan elke zijde van het kraam of de attractie;

2° de markt- en kermiskramers en hun personeel dragen tijdens het uitbaten van hun kraam of attractie een mondmasker of elk alternatief in stof overeenkomstig artikel 25;

3° de bevoegde gemeentelijke overheid stelt middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking bij de in- en uitgangen van de markt of de kermis;

4° de markt- en kermiskramers stellen middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking van hun personeel en hun klanten;

5° de markt- en kermiskramers kunnen enkel voeding of drankenaanbieden met naleving van de regels voorzien in artikel 6;

6° er wordt een organisatie of een systeem ingevoerd om te controleren hoeveel bezoekers er op de markt of de kermis aanwezig zijn;

7° er wordt een éénrichtingsverkeersplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt of de kermis, tenzij er in uitzonderlijke omstandigheden een gemotiveerde afwijking wordt toegestaan door de bevoegde lokale overheid, die een alternatieve oplossing bepaalt.

Bezoekers mogen worden ontvangen in groepen van maximum vier personen, kinderen tot en met 12 jaar niet meegeteld. Groepen van meer dan vier personen zijn toegestaan voor zover ze behoren tot hetzelfde huishouden.

Onverminderd artikel 5 en onverminderd de opdrachten van de hulp en interventiediensten, wordt de toegang tot de markten en de kermissen door de bevoegde lokale overheid op dusdanige wijze georganiseerd, zodat de regels van de social distancing kunnen worden gerespecteerd, in het bijzonder het behoud van een afstand van1,5 meter tussen elke groep bedoeld in het tweede lid, evenals de passende preventiemaatregelen die minstens gelijkwaardig zijn aan deze van de ′′Gids voor de opening van de handel”.

Français

Aujourd'hui (4/6/2021), le nouveau Arrêté Ministériel a été publié.

Elle précise les conditions du relancement du secteur forain.

Les fêtes foraines peuvent être organisées à partir du 9/6/2021.

CLIQUEZ ICI pour télécharger le document complet et officiel.

Arrêté Ministériel 4/6/2021, article 11

Les marchés, en ce compris les marchés annuels, les braderies, les brocantes et marchés aux puces, et les fêtes foraines peuvent uniquement avoir lieu après autorisation des autorités communales compétentes, dans le respect des règles suivantes:

1° le nombre maximum de visiteurs autorisés dans un marché ou une fête foraine s’élève à un visiteur par 1,5 mètre courant de chaque côté de l’étal ou de l’attraction;

2° les marchands, les forains et leur personnel portent un masque ou toute autre alternative en tissu conformément à l’article 25, pour la duréed’exploitation de leur étal ou attraction;

3° les autorités communales compétentes mettent à disposition les produits nécessaires à l’hygiène des mains, aux entrées et sorties du marché ou de la fête foraine;

4° les marchands et les forains mettent à la disposition de leur personnel et de leurs clients les produits nécessaires à l’hygiènedes mains;

5° les marchands et les forains peuvent uniquement proposer de la nourriture ou des boissons dans le respect des règles prévues à l’article 6;

6° une organisation ou un système permettant de vérifier combiende visiteurs sont présents sur le marché ou la fête foraine est mis en place;

7° un plan de circulation à sens unique est élaboré, avec des entrées et des sorties distinctes sur le marché ou la fête foraine sauf dérogation motivée accordée en cas de circonstance exceptionnelle par les autorités locales compétentes qui déterminent une solution alternative.

BRONNEN - SOURCES

Ministerieel Besluit 4/6/2021

Arrêté Ministériel 4/6/2021

Zomerplan: in vier stappen naar normaler levens

Plan « été » : un retour à une vie plus normale en quatre étapes

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Hand in Hand start samenwerking met Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen - Main dans la Main commence une collaboration avec Syndicat Neutre pour Indépandants (23/05/2021)

Hand in Hand start samenwerking met Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen

 

Onze beroepsfederatie bundelt de krachten met Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Dit is een politiek onafhankelijke belangenorganisatie voor zelfstandigen, KMO’s en vrije beroepen. Ze ijveren voor het statuut en het pensioen van de zelfstandigen en voeren actie om hun belangen te verdedigen zowel op federaal niveau als bij de regionale overheden.

 

NSZ telt 42.000 leden in België. Door de samenwerking kunnen we beroep doen op hun juridische kennis. We zullen ook regelmatig met NSZ overleggen over ons eisenpakket en de belangen van onze sector.

 

Meer info www.nsz.be.

 

Main dans la Main commence une collaboration avec Syndicat Neutre pour Indépandants

 

Notre association joint ses forces avec Syndicat Neutre pour Indépendants. Le SNI est une organisation interprofessionnelle qui défend les intérêts des indépendants, professions libérales et PME.

 

Plus de 42.000 membres dans tout le pays sont associé à SNI. Ils défendent leurs intérêts auprès des instances administratives locales, régionales et fédérales. Grâce à notre collaboration nous pouvons faire appèl à leurs conseils juridique. Nous consulterons également régulièrement la NSZ sur nos revendications et les intérêts de notre secteur.

 

Pour plus d’info www.sninet.be





copyright Erik Van Eycken

copyright Erik Van Eycken

NSZEVB_0748.jpg

copyright Erik Van Eycken

Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

heropstart kermissector 09/06 - reprise du secteur forain 09/06 (11/05/2021)

Nederlands

Op 11/5 organiseerde het Overlegcomité een persconferentie.

Vanaf 9 juni zullen kermissen terug toegestaan worden, dit volgens dezelfde modaliteiten als markten (indien 8 op 10 kwetsbare mensen, 65-plussers en alle volwassenen met onderliggende aandoening, beschermd zijn met een richtdrempel van 500 bezette COVID-bedden op intensieve zorg.)

Vanaf 30 juli zullen kermissen terug toegestaan worden zonder beperkingen (indien 7 op 10 volwassenen hun eerste vaccin hebben gehad, er een gunstige trend in hospitalisaties merkbaar is en met een richtdrempel van 500 COVID-bedden op intensieve zorg.)

Vanaf de exacte modaliteiten omtrent de organisatie van kermissen bekend zijn, stellen we u hiervan op de hoogte.


Français

Le Comité de concertation a organisé une conférence de presse le 11 mai.

A partir du 9 Juin, les foires seront à nouveau autorisées, sous les mêmes conditions que les marchés (si huit personnes vulnérables sur dix, les 65 ans et plus et tous les adultes souffrant de comorbidités, sont protégées avec un seuil indicatif de 500 lits occupés en soins intensifs par des patients covid.

À partir du 30 Juillet, les foires seront à nouveau autorisées sans restrictions (si sept adultes sur dix ont reçu leur première dose de vaccin et si l’on constate une tendance favorable des hospitalisations, avec un seuil indicatif de 500 lits occupés en soins intensifs par des patients covid.)

Nous vous informerons dès que les modalités exactes concernant l'organisation des foires seront connues.

BRONNEN - SOURCES

PDF OVERLEGCOMITE (website Alexander De Croo)

PDF COMITE DE CONCERTATION (website Alexander De Croo)

https://www.premier.be/nl/zomerplan-vier-stappen-naar-normaler-leven

https://www.premier.be/fr/plan-ete-un-retour-a-une-vie-plus-normale-en-quatre-etapes

rsz_1logohandinhand.jpg
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Enquete lokale besturen - Enquête auprès des autorités locales (07/05/2021)

Nederlands

N.a.v. een videocall met meerdere virologen hebben de vijf kermisbonden een bevraging gedaan bij 38 lokale besturen die in 2020 één of meerdere kermissen georganiseerd hebben.
We delen graag de resultaten van deze enquête met u.
Mocht u vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet contact op te nemen met een vertegenwoordiger van één van de vijf verenigingen die de belangen van kermisexploitanten verdedigen.

DOWNLOAD RESULTATEN ENQUETE (NL, PDF, KLIK HIER)

 

Français

 

Suite à une vidéo conférence avec plusieurs virologues, les cinq fédérations professionnels ont interrogé 38 autorités locales ayant organisé une ou plusieurs fêtes foraines en 2020.
Nous sommes heureux de partager ces résultats avec vous.
Si vous avez d'autres questions ou commentaires, n'hésitez pas à nous contacter.

TÉLÉCHARGER LES RÉSULTATS DE L'ENQUÊTE (FR, PDF, CLIQUEZ ICI)

0001.jpg
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Uitstel heropstart kermissen - reprise retardée des foires (15/04/2021)

Nederlands

Op 14/4/2021 kwam het Overlegcomité samen.

De heropstartdatum van kermissen werd opgeschoven van 1/5 naar 1/6, onder voorbehoud van het aantal opnames op intensieve zorgen.

In bijlage kunt u het persbericht van de federale regering terugvinden.

Français

Le 14/4/2021, Le Comité de concertation, s'est réuni.

La date de reprise des foires a été reportée du 1/5 au 1/6, sous réserve du nombre d'admissions en soins intensifs.

Le communiqué de presse du gouvernement fédéral est joint.

BRONNEN / SOURCES

https://www.premier.be/nl/overlegcomite-beslist-over-einde-van-de-paaspauze

https://www.premier.be/fr/le-comite-de-concertation-se-prononce-sur-la-fin-de-la-pause-pascale

https://www.unizo.be/wat-besliste-het-overlegcomite-op-14-april?utm_source=nieuws&utm_medium=website&utm_campaign=overlegcomit%C3%A914april

0001.jpg
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Update 17/03/2021, Hand in Hand - Main dans la Main

Nederlands

Heropstart

Op 5/3/2021 kondigde de federale regering de heropstart van onze sector (onder voorbehoud) aan vanaf 1/5/2021.

Op 10/3/2021 werden de kermisbonden ontvangen op het kabinet van minister David Clarinval om dit te bespreken.

De kermisbonden hebben samen een voorstel uitgewerkt om onze heropstart zo veilig en praktisch mogelijk te laten verlopen, en zullen zich de komende weken inzetten om dit te verdedigen bij de politiek.

Vanaf er meer duidelijkheid is, brengen we u verder op de hoogte.

Overbruggingsrecht

Het overbruggingsrecht is verlengd t.e.m. juni.

In het geval van een volledige sluiting (gedurende een maand) kunt u een verdubbelde premie aanvragen.

Bij een omzetverlies van minstens 40% in de kalendermaand voorafgaand aan de aanvraag, t.o.v. dezelfde kalendermaand in 2019 kunt u een enkele premie aanvragen.

Neem contact op met uw boekhouder en/of sociaal secretariaat voor meer informatie.

Vlaanderen

De Vlaamse regering heeft het beschermingsmechanisme verlengd t.e.m. april.

In bijlage kunt u een link terugvinden naar het persbericht hieromtrent.

Brussel

De Brusselse regering heeft op 11/03/2021 een nieuwe steunmaatregel aangekondigd.

Foorkramers komen in aanmerking voor deze premie.

In bijlage kunt u een link terugvinden naar het persbericht hieromtrent.

Deze tekst is louter informatief.

Neem contact op met de bevoegde instanties voor exacte en relevante informatie.

Français

Réouverture

 

Le gouvernement fédéral a annoncé le 5/3/2021 le réouverture de notre secteur (sous réserve de modification) à partir du 1/5/2021.

Les fédérations professionnel du secteur forain ont été reçus le 10/3/2021 au cabinet du ministre David Clarinval pour en discuter.

Les fédérations professionnel ont travaillé ensemble sur une proposition visant à rendre notre réouverture aussi sûre et pratique que possible, et s'efforceront de la défendre auprès des politiciens dans les semaines à venir.

Dès qu'il y aura plus de clarté, nous vous apporterons d'autres mises à jour.

 

Droit passerelle

 

Les droit passerelle ont été prolongés jusqu'en juin.

En cas de fermeture complète (pendant un mois), vous pouvez demander le double droit passerelle

Vous avez droit au simple droit passerelle en cas de perte de chiffre d'affaires d'au moins 40 % au cours du mois civil précédant la demande, par rapport au même mois civil en 2019.

Veuillez contacter votre comptable et/ou le secrétariat social pour plus d'informations.

 

Flandre

 

Le gouvernement flamand a prolongé le mécanisme de protection jusqu'en avril.

Dans la pièce jointe, vous trouverez un lien vers le communiqué de presse à ce sujet.

 

Bruxelles

 

Le gouvernement bruxellois a annoncé une nouvelle mesure de soutien le 11/03/2021.

Les forains peuvent bénéficier de cette prime.

En pièce jointe, vous trouverez un lien vers le communiqué de presse à ce sujet.

 

Ce texte est purement informatif.

Veuillez contacter les autorités compétentes pour obtenir des informations précises et pertinentes.

BRONNEN / SOURCES

https://www.premier.be/nl/overlegcomite-beslist-buitenplan-vanaf-8-maart-met-meer-mensen-buiten

https://www.premier.be/fr/le-comite-de-concertation-decide-d%E2%80%99un-plan-plein-air-en-plus-grand-nombre-a-lexterieur-a-partir-du

https://clarinval.belgium.be/nl/david-clarinval-kondigt-verscheidene-steun-en-relancemaatregelen-voor-zelfstandigen-en-kmos-aan

https://clarinval.belgium.be/fr/david-clarinval-annonce-plusieurs-mesures-de-soutien-et-a-la-relance-pour-les-independants

https://maron-trachte.brussels/nl/2021/03/11/tetrapremie-brusselse-regering-maakt-111-miljoen-vrij-voor-de-sectoren-die-het-zwaarst-getroffen-zijn-door-de-gevolgen-van-de-crisis/

https://maron-trachte.brussels/2021/03/11/prime-tetra-le-gouvernement-bruxellois-degage-111-millions-pour-les-secteurs-les-plus-touches-par-les-consequences-de-la-crise-sanitaire/

https://vlaio.be/nl/nieuws/vraag-vlaams-beschermingsmechanisme-4-aan-voor-15-maar

0001.jpg
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Verlenging steunmaatregelen t.e.m. juni 2021 - Prolongation des mesures d'aide Jusqu'en juin 2021 (13/02/2021)

Nederlands


Op 12/02/2021 kondigde de federale regering een verlenging van de reeds getroffen steunmaatregelen aan t.e.m. juni.

Het betreft een verlenging van het verdubbelde crisis-overbruggingsrecht voor zelfstandigen in geval van volledige onderbreking van de activiteit als gevolg van een door een overheidsinstantie genomen maatregel in de strijd tegen COVID-19 en het crisis-overbruggingsrecht voor zelfstandigen die aantonen dat hun omzet in de maand voorafgaand aan de indiening van de aanvraag met ten minste 40% is gedaald.

In bijlage kunt u een link terugvinden naar de persberichten van Alexander De Croo en David Clarinval.


Français


Le 12/02/2021, le gouvernement fédéral a annoncé une prolongation des mesures de soutien déjà en place jusqu'en juin.


Il concerne le double droit passerelle de crise pour les indépendants sont l’activité est totalement interrompue en raison d’une mesure prise par une autorité publique pour lutter contre la Covid-19 et Le droit passerelle de crise pour les indépendants démontrant une baisse de chiffre d’affaires d’au moins 40% le mois qui précède l’introduction de la demande.


En pièce jointe, vous trouverez un lien vers les communiqués de presse d'Alexander De Croo et de David Clarinval.


Bronnen - Sources



https://www.premier.be/nl/federale-regering-verlengt-en-breidt-steunpakket-uit

https://www.premier.be/fr/le-gouvernement-federal-prolonge-et-etend-le-train-de-mesures

https://clarinval.belgium.be/nl/david-clarinval-kondigt-verscheidene-steun-en-relancemaatregelen-voor-zelfstandigen-en-kmos-aan

https://clarinval.belgium.be/fr/david-clarinval-annonce-plusieurs-mesures-de-soutien-et-a-la-relance-pour-les-independants


(13/02/2021)

logohandinhand.jpg
Meer lezen
Michel Michielsen Michel Michielsen

Hoorzitting commissie economische zaken, kermissector - Audition de la commission des affaires économiques, secteur forain (13/02/2021)

Nederlands

Op 10/02/2021 werden vertegenwoordigers van de kermissector ontvangen door de commissie economische zaken in het federaal parlement.

U kunt op deze pagina een video van de hoorzitting bekijken.

In bijlage kunt u ook de voorgedragen tekst nalezen.

Inleiding

Geachte leden van de commissie,

Dames en heren,

Samen vertegenwoordigen we de Belgische kermisexploitanten.

We delen onze presentatie op in drie korte delen.

Eerst geven we een voorstelling van de Belgische kermissector.

Daaropvolgend vatten we de gevolgen van de huidige crisis op de kermisexploitanten samen.

We eindigen met enkele punten die ons cruciaal lijken om de heropstart en continuïteit van de ondernemingen die we vertegenwoordigen te garanderen.

Om onze boodschap zo helder mogelijk over te brengen, zullen we ons beperken tot de essentie.

Na afloop beantwoorden we graag uw vragen en treden we indien gewenst verder in detail.

De Belgische kermissector

In België zijn 840 ondernemingen actief in de kermissector (480 in Vlaanderen, 290 in Wallonië en 70 in Brussel.)

Het gaat in alle gevallen om kleinschalige familiebedrijven.

Het gebeurt zelden dat een ondernemer in de kermisbranche failliet gaat.

Het kermisseizoen vangt aan tijdens de krokusvakantie en eindigt voor de meeste kermisuitbaters in oktober of november.

Een aantal foorkramers overbrugt de winterperiode door deel te nemen aan kerstmarkten.

Het gros van de foorkramers doet jaarlijks dezelfde steden en gemeenten aan.

Door middel van abonnementen, een overeenkomst tussen een lokaal bestuur en een foorkramer, hebben de kermisexploitanten zekerheid.

Kermiscultuur werd erkend als immaterieel erfgoed.

De kermisbranche functioneert autonoom en ongesubsidieerd.

Het merendeel van de lokale besturen int standgelden voor het innemen van openbaar domein.

Ondanks het feit dat de foorkramers een relatief kleine groep zijn, hebben ze een grote impact op de maatschappij.

Een dorp of stad is op haar mooist tijdens de kermisperiode.

Kermis is toegankelijk, en trekt alle lagen van de bevolking aan, naar onze mening een uniek gegeven.

Het is de sociale lijm, die we in deze periode van polarisering, als samenleving meer dan nodig hebben.

We geven ook graag even mee dat heel wat bedrijven afhankelijk zijn van de kermissector.

Hierbij denken we bijvoorbeeld aan leveranciers en firma’s gespecialiseerd in de constructie en onderhoud van attracties.

Impact coronacrisis op de Belgische kermissector

Bij aanvang van de eerste lockdown, op 13/03/2020, was het kermisseizoen amper enkele weken begonnen. Sommige kermissen waren al geopend, andere foren gingen dat weekend beginnen en stonden opgesteld, waaronder bijvoorbeeld de carnavalskermis te Halle en de halfvastenfoor te Gent.

De daaropvolgende maanden stond de sector op non-actief.

Via het Ministerieel Besluit, gepubliceerd op 30/06/2020 werd de toelatingen kermissen terug te organiseren vanaf 1/7, bekendgemaakt.

Veel kermissen gingen de eerste weken van juli echter niet door.

Heel wat lokale besturen voelden zich door de laattijdige federale communicatie in snelheid gepakt, en waren niet in staat om op een korte periode de organisatie van hun kermis(sen) aan te vangen.

Er waren ook heel wat burgemeesters die de kermis in hun gemeente of stad niet door lieten gaan, ondanks de federale toelating.

Hoewel foren toegestaan bleven, werden in augustus heel wat kermissen geannuleerd omdat het aantal besmettingen terug aan het stijgen was.

De Brusselse Zuidfoor, die klaarstond om open te gaan, werd geannuleerd.

Het provinciebestuur van Antwerpen vorderde een politieverordening uit, die de organisatie van kermissen in de hele provincie verbood.

Hoewel er heel wat gemeenten in de provincie Antwerpen op dat ogenblik een zeer laag aantal besmettingen kenden, konden de kermissen die gepland stonden niet meer doorgaan.

De arbitraire beperking van 200, en later 400 bezoekers per kermis, ongeacht het aantal attracties, was een groot probleem.

Terwijl het maximaal aantal bezoekers in pretparken of op markten afhankelijk was van de oppervlakte en het aantal kramen of attracties, was de bezoekersbeperking op kermissen absoluut (vanaf augustus, in juli was dezelfde bezoekersbeperking als die op markten van toepassing.)

Toen de tweede golf van het coronavirus in oktober uitbrak, eindigde het kermisseizoen van 2020.

Winterkermissen zoals bijvoorbeeld die van Oostende, Bergen en Luik werden geannuleerd.

Heel wat collega’s van ons hebben dit jaar maar één kermis kunnen doen.

De financiële impact van de huidige sanitaire crisis is voor de ondernemingen die we vertegenwoordigen desastreus.

Heel wat foorkramers melden ons een omzetverlies van 90% t.o.v. 2019.

Veel mensen hebben hun reserves, en die van familieleden, opgebruikt om 2020 te overbruggen.

Gelukkig zijn voorlopig geen kermisondernemingen failliet gegaan.

De regionale verschillen, bijvoorbeeld in de tijdens de coronacrisis toegekende steunmatregelen, hebben een grote impact op de sector die we vertegenwoordigen.

Een aanzienlijk percentage van de foorkramers is nationaal actief, het is voor hen dan ook onbegrijpelijk dat niet iedereen dezelfde steun ontvangen heeft.

Het is ook niet logisch dat bijvoorbeeld de taxen op automatische ontspanningstoestellen per gewest verschillen.

Heropstart Belgische kermissector

De Belgische kermisexploitanten kijken enorm uit naar de heropstart in 2021.

Het is onmogelijk te voorspellen wanneer dit zal zijn.

We vragen dat kermissen gelijktijdig met de horeca, pretparken en gelijkaardige recreatieve activiteiten toegestaan worden.

Het spreekt voor zich dat in de komende periode van inactiviteit de verlenging van steunmaatregelen cruciaal is om faillissementen te vermijden.

We denken hierbij aan een verdere verlenging van het verdubbelde crisis-overbruggingsrecht en vrijstelling van sociale bijdragen.

Ook na de heropstart vrezen we dat een aantal lokale besturen niet onmiddellijk hun kermissen zullen toestaan.

Enerzijds hopen we dat het federale niveau de toelating, als het zover is, duidelijk communiceert om dit zoveel mogelijk te vermijden.

Anderzijds lijkt het ons realistisch verdere steunmaatregelen uit te werken voor de foorkramers, zolang de sanitaire crisis aanhoudt, bijvoorbeeld bij een bepaald omzetverlies ten opzichte van dezelfde kalendermaand in 2019.

We vragen dat de absolute beperking van het aantal bezoekers opgeheven wordt.

We stellen voor dat iedere kermisexploitant op zijn of haar attractie toeziet op een persoonsbeperking, afhankelijk van de omtrek van de attractie, en dat het kermisterrein vrij toegankelijk is.

We vragen m.a.w. dat een kermisterrein aanschouwd wordt als bijvoorbeeld een winkelstraat, of marktplein waar horecazaken aanwezig zijn.

Om deze ‘vrije toegang’ op een veilige manier te organiseren hebben de vier beroepsfederaties, in samenspraak met nagenoeg alle foorkramers, een protocol opgesteld.

Verscheidene hooggeplaatste politici hebben dit document bestudeerd, en vonden het een zeer efficiënt en veilig voorstel.

Tot slot vragen we dat de federale regering met de banken een verder uitstel van leningen onderhandelt.

Het huidige akkoord, van maximum 9 maanden, is voor een groot aantal ondernemingen in de kermissector, ontoereikend.

Zolang de sanitaire crisis aanhoudt, is het voor heel wat foorkramers onmogelijk leningen af te betalen.

De Waalse regering heeft gecommuniceerd dat kermisexploitanten in 2021 geen standgeld hoeven te betalen, en stelt een fonds ter beschikking aan steden en gemeenten, om de bedragen die ze onder normale omstandigheden van de foorkramers innen, te compenseren.

We vragen dat de Brusselse en Vlaamse gewestregeringen dit voorbeeld volgen.

We benadrukken ook graag dat er naar onze mening geen enkele reden is om een kermis te annuleren, indien de epidemiologische context en de federale richtlijnen het toelaten.

Lokale besturen worden opgeroepen de verbintenissen met foorkramers te respecteren in 2021.

Slotwoord

We danken u voor uw aandacht.

We bedanken ook de vele politici, op alle niveaus en aan alle zijden van het politieke spectrum, die zich ingezet hebben voor de Belgische kermisexploitanten.

We hopen u binnenkort graag terug te zien, op één van de talrijke kermissen in ons land.

Français

Des représentants du secteur des foires ont été reçus le 10/02/2021 par la commission des affaires économiques du Parlement fédéral.

En pièce jointe, vous trouverez la vidéo.

Introduction

Monsieur Le président

Mesdames et Messieurs les Députés,

Nous représentons ensemble les exploitants forains belges.

Nous subdivisons notre présentation en trois sections.

Nous présenterons tout d'abord le secteur belge des foires.

Ensuite, nous résumerons l'impact de la crise actuelle sur les forains.

Nous terminerons par quelques points qui nous paraissent essentiels pour assurer la reprise et la continuité des entreprises que nous représentons.

Afin de faire passer notre message le plus clairement possible, nous nous limiterons à l'essentiel.

Nous répondrons ensuite volontiers à toutes vos questions et, si vous le souhaitez, nous vous donnerons plus de détails.

Le secteur forain belge

En Belgique, + - 840 entreprises sont actives dans le secteur des fêtes foraines (480 en Flandre, 290 en Wallonie et 70 à Bruxelles).

Il s'agit dans tous les cas de petites entreprises familiales.

La faillite d'un opérateur dans le secteur des fêtes-foraines est rare.

La saison des fêtes foraines commence pendant les vacances de carnaval et se termine, pour la plupart des forains, en octobre ou novembre.

Un certain nombre de forains couvrent la période hivernale en participant aux marchés de Noël.

La majorité des exploitants forains s’installent dans les mêmes villes et communes chaque année.

Ils disposent d’abonnement quinquennaux renouvelable tacitement, ce qui est une garantie essentielle pour notre secteur.

La culture foraine a été reconnue comme patrimoine immatériel.

Le secteur forain fonctionne de façon autonome et non subventionnée.

La majorité des collectivités locales collectent des redevances pour l’occupation du domaine public.

Malgré le fait que les forains constituent un groupe relativement restreint, ils ont un grand impact sur la société.

C’est souvent, lors de la période de foire un des moments phare de la vie associative et commercial des villes et des communes.

Les fêtes foraines sont accessibles librement et, attire la population de toutes les tranches d’âges et de toutes origines confondues, ce qui est à notre avis un fait unique.

C'est de ce lien social dont nous avons plus que besoin en tant que communauté en cette période de polarisation.

Nous souhaitons aussi vous informer que de nombreuses entreprises dépendent du secteur forain. Nous pensons aux fournisseurs spécifiques pour notre secteur et, aux entreprises spécialisées dans la construction et l’entretien des attractions.

Impact de la crise du Corona pour le secteur belge des foires

Lors du premier confinement, le 13/03/2020, la saison des fêtes foraines avait à peine commencé quelques semaines plus tôt. Certaines fêtes foraines avaient déjà débuté, d'autres devaient commencer ce même week-end, comme la foire du carnaval à Halle et la foire de la mi-Carême à Gand, les carnavals dans la région du centre, etc…

Le secteur a été fermé les mois suivants. Le décret ministériel, publié le 30/06/2020, a permis d'organiser à nouveau des fêtes foraines à partir du 01/07/2020.

Cependant, de nombreuses fêtes foraines n'ont pas eu lieu pendant les premières semaines de juillet.

De nombreuses autorités locales ont estimé que la communication fédérale tardive a eu un impact négatif par rapport à l’organisation des fêtes foraines, vue le délai trop court afin de pouvoir organiser correctement celle-ci.

Par ailleurs, de nombreux Bourgmestres n’ont pas autorisé la foire à se dérouler dans leur ville, malgré l’autorisation du Fédéral.

Bien que les fêtes foraines soient toujours autorisées, de nombreuses foires sont annulées en août car le nombre de contaminations a encore augmenté.

La Foire du midi à Bruxelles, qui était prête à commencer, a été annulée.

Les autorités provinciales d'Anvers ont fait appliquer une ordonnance de police interdisant l'organisation de fêtes foraines dans toute la province.

Bien que le nombre de contaminations ait été très faible dans de nombreuses communes de la province d'Anvers à l'époque, les fêtes foraines prévues ne pouvaient plus avoir lieu.

L’instauration d’une jauge de 200, puis de 400 visiteurs par fêtes foraines, indépendamment du nombre d'attractions, était un problème majeur.

Si le nombre maximum de visiteurs dans les parcs d'attractions ou sur les marchés dépend de la surface et du nombre de stands ou d'attractions, la limitation du nombre de visiteurs dans les foires était figée à partir du mois d'août.

Lorsque la deuxième vague du coronavirus a éclaté en octobre, la saison des fêtes foraines 2020 s'est arrêté brutalement pour ne plus reprendre.

Les foires d'hiver : comme celles d'Ostende, de Mons et de Liège, etc… ont été annulées.

Beaucoup de nos collègues n'ont pu faire qu'une seule foire cette année.

L'impact financier de la crise sanitaire actuelle est désastreux pour les entreprises que nous représentons.

De nombreux forains nous signalent une perte de 90% de leur chiffre d’affaires en 2020 par rapport à 2019.

Beaucoup ont épuisé leurs réserves financières ainsi que celles des membres de leur famille, pour faire face aux échéances et charges de 2020.

A notre connaissance aucune entreprise foraine n'a fait faillite pour l'instant.

Les différences régionales, par exemple dans les aides accordées pendant la crise du Corona, ont un impact majeur sur le secteur que nous représentons.

Une grande partie des exploitants forains sont actifs au niveau national, il est donc incompréhensible pour eux que tout le monde n'ait pas reçu le même soutien.

Nous trouvons qu’Il n'est pas logique que les taxes sur les appareils automatiques de divertissement, diffèrent d'une région à l'autre.

Relancement du secteur forain belge

Les exploitants forains belges attendent avec impatience la reprise en 2021.

Il est impossible de prévoir quand ce sera le cas.

Nous demandons que les fêtes foraines soient autorisées à réouvrir en même temps que l’HORECA, que les parcs d'attractions et autres activités récréatives similaires.

Il va sans dire qu'au cours de la prochaine période d'inactivité, l'extension des mesures de soutien sont cruciale pour éviter les faillites.

Nous pensons ici à une extension du double droit de passerelle de crise et de l'exonération des cotisations sociale.

Même après la reprise, nous craignons qu'un certain nombre d'autorités locales n'autorisent pas immédiatement leurs fêtes foraines.

D'une part, nous espérons que le niveau Fédéral communiquera clairement sur l'autorisation de réouverture de notre secteur.

D'autre part, il nous semble réaliste d'élaborer des mesures de soutien supplémentaires pour les exploitants forains tant que la crise sanitaire persiste. Des mesures liées à la perte de chiffre d'affaires par rapport à la même période en 2019.

Nous demandons que la limite du nombre de visiteurs soit levée.

Nous proposons que chaque forain veille à ce qu'il y ait une limite de personnes sur son attraction, en fonction de la superficie de l'attraction, et que la fête foraine soit accessible librement.

En d'autres termes, nous demandons que la foire soit considérée comme toutes les rues commerçantes du pays.

Afin d’organiser le « libre accès » en toute sécurité, les quatre fédérations professionnelles, en concertation avec la majorité des exploitants forains ont élaboré un protocole d’ouverture.

Plusieurs hauts responsables politiques ont analysé ce document et l’ont considéré comme une proposition efficace et sûre.

Enfin, nous demandons que le Gouvernement Fédéral négocie un nouveau report des crédits avec les banques.

L'accord actuel, d'une durée maximale de 9 mois, est insuffisant pour un grand nombre d'entreprises du secteur forain.

Tant que la crise sanitaire se poursuit, il est impossible pour de nombreux exploitants forains de rembourser leurs crédits.

Le gouvernement wallon nous a informé que les forains ne devront pas payer de redevance d’emplacement en 2021.

Le gouvernement wallon met à la disposition des villes et communes un fonds qui leur permet de compenser les montants qu'elles perçoivent auprès des forains dans des circonstances normales.

Nous avons demandé aux Gouvernements Flamand et Bruxellois de suivre cet exemple.

Nous tenons également à souligner qu’à notre avis il n’y a aucune raison d’annuler une fête foraine si le contexte épidémiologique et les lignes directrices fédérales le permettent.

Les collectivités locales sont appelées à respecter les engagements pris en 2021.

Le mot de la fin

Nous vous remercions de votre attention.

Nous remercions également les femmes et les hommes politiques, à tous les niveaux de pouvoir qui ont soutenu et défendu les exploitants forains belges.

Nous espérons vous revoir bientôt, lors d’une des nombreuses fêtes foraines de notre pays.



logohandinhand.jpg
Meer lezen

Indien u relevante info, of nieuws heeft dat onze leden kan aanbelangen,

gelieve dit door te sturen naar: info@bfke-ufef.be

Bedankt!

Deze teksten zijn louter informatief.

Onze vereniging draagt geen eindverantwoordelijkheid.

Si vous avez des informations,

veuillez le faire parvenir à: info@bfke-ufef.be

Merci!

Ces textes sont purement informatifs.

Notre association n'a aucune responsabilité ultime.